Sain taas, moneneko pilalle menneen kortin ja laitoinpa pitkästä aikaa postille siitä reklamaation! Mitä tuli takaisin??? Se saamarin sama tarina, minkä me kaikki korttien kerääjät osaamme jo ulkoa ja mikä ei tilannetta auta yhtään. Alkaa entistä enemmän harmittaan se, kuinka Itella vaan kehtaa vielä itseään kehua??? Ikivanha ja moneen kertaan laulettu virsi kuuluu näin:

Hei!

Kiitos yhteydenotostanne koskien naarmuuntunutta korttianne. Olen pahoillani tapahtuneesta.

Itella Postissa on käytössä maailman huippuluokkaa oleva uusi lajittelukoneisto. Valitettavasti uusien laitteiden ja järjestelmien käyttöönotossa joudutaan tekemään hienosäätöä, jotta laitteistoa pystytään käyttämään mahdollisimman tehokkaasti ja silti lähetyksiä hellävaraisesti kohdellen.

Käsittelemme päivittäin noin 11 miljoonaa lähetystä, joista jokainen on sekä lähettäjälle että vastaanottajalle arvokas. Korttien ja kirjeiden matkaan kuuluu lajittelun lisäksi lukuisia eri työvaiheita niin ulkomailla kuin kotimaassakin. Yleisesti ottaen postin kulku, siihen liittyvät eri työvaiheet ja luotettavuus ovat Suomessa kansainvälisestikin korkealla tasolla.

Täydellisesti vaurioita ei valitettavasti voida välttää koneellisessa lajittelussa missään päin maailmaa. Suomessa koneellisen lajittelun aiheuttamia vaurioita tulee onneksi vain promillen osiin kaikista lähetyksistä. Teemme kaikkemme tilanteen korjaamiseksi ja pahoittelemme korttiharrastajille aiheutunutta harmia.

Kortit kulkevat lajittelukoneissa usean eri vaiheen kautta. Lähetykset pinotaan ensin koneellisesti, mistä ne etenevät hihnoja pitkin suurella nopeudella lajittelukoneessa. Lajittelukoneen tummista kuljetushihnoista on voinut suurissa nopeuksissa jäädä hankausjälkiä kortteihin. Hihnoja on nyt vaihdettu vaaleisiin ja vähemmän kitkaa aiheuttaviin, jotta hankausjäljiltä vältyttäisiin. Toinen mahdollinen jälkien jättäjä on ollut pinoamisessa käytettävä rulla, joka on lämmettyään voinut jättää jäljen korttiin sen odottaessa siirtoa kuljetuslaatikkoon. Myös rullat vaihdetaan lähetyksille lempeämmiksi. Yhteensä yli 5000 rullaa ja hihnaa saadaan vaihdettua uusiin kevättalven aikana.

Lähettäjä voi halutessaan suojata erittäin herkkäpintaiset kortit laittamalla ne kirjekuoreen. Kortin postittaminen kuoressa on samanhintaista kuin ilman kuorta, jos lähetys painaa enintään 50 grammaa (Suomessa) ja enintään 20 grammaa (ulkomaille lähetettävät). Kotimaan joulutervehdykset voi postittaa 0,55 euron arvoisella postimaksulla viimeistään 15.12. Koteihin jaetut Postin punaiset joulukuoret helpottavat joulukorttien postittamista ja suojaavat osaltaan kortteja niiden matkalla lajittelukeskuksiin.

Myös kortteihin ja kirjeisiin tulevaa postileimauksen laatua tarkastellaan säännöllisesti. Postikortit leimataan lajittelukeskuksissa koneellisesti osana postinlajittelua. Valitettavasti kortit eivät aina irtoa toisistaan leimauskoneessa, jolloin alimmainen kortti saattaa jäädä leimaamatta. Laitteita säädetään, mikäli leimausjälki muuttuu epäselväksi tai kone jättää kortteja leimaamatta.

Ystävällisin terveisin ja teille aiheutunutta haittaa, vaivaa ja mielipahaa pahoitellen,

Xxxx Xxxx

Hyvää Joulua vaan.... Voi kiesus!